header banner
Default

Wear OS biedt Google Pay in Nederland aan


Table of Contents

    Het lukt me alleen om de krediet kaart van Bunq toe te voegen, niet de normale pinpas. En die worden vaak door winkels niet geaccepteerd (alleen Maestro, niet Master).

    Google Pay werkt met virtuele debit cards. Dus als de app vraagt om een kaartnummer moet je daar t nummer van de virtuele debit card in vullen. Bij de ABN kun je dit vinden in de app, bij profile -> debit cards & wearables. Je komt dan op een pagina waar t virtuele card number staat wat je hebt gekregen toen je je telefoon aanmeldde voor google Pay. Misschien dat je dat eerst dus nog even moet doen. Je moet dat kaartnummer en verloopdatum opschrijven, want de app die gestart wordt door je horloge op je telefoon is een beetje gaar en je kunt niet switchen tussen apps dan.

    Als ik je een +3 kon geven, had ik dit gedaan. Een nieuwe kaart toevoegen en dan de virtuele gegevens toevoegen, dat werkt inderdaad. Ik kan nu ook mn Maestro pinpas gebruiken in Google Pay.

    Geregeld ;)

    Haha dank je _/-\o_

    Dit was met BUNQ toch? Kun je misschien uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Ik krijg steeds een foutmelding, dat de kaarten niet toegevoegd kunnen worden :-(
    Thanks!

    Onder Passen open je de pas die je hebt toegevoegd aan de gewone Google Pay (dit staat ook onder de pas als je hem opent).

    Als je de Bunq debit kaart geopend hebt, zie je boven aan in het blauw een paar sterretjes en een getal met daar achter een i in een rondje. Klik je daar op, heb je een scherm met in principe alle info, namelijk pasnummer, vervaldatum en CVC code. Je moet nog wel even klikken op Main account om het volledig pasnummer te tonen.

    Als je dan op je horloge Google Pay opent en nieuwe kaart toevoegt, voeg je dus een nieuwe krediet kaart toe met de gegevens die je gevonden hebt bij bovenstaande handelingen. Hou er wel rekening mee dat de CVC code verandert na elke 5 minuten, dus voeg hem snel toe of kijk nog even een laatste keer voor je hem intikt.

    Yess jouw reactie heeft mijn probleem opgelost! Hij zeurt nu alleen nog dat ik een CVC in moet vullen maar die geeft ABN er niet bij. Maar het werkt wel!

    Wauw, ik kon het nergens vinden maar zoals andere mensen zeggen je reactie op Tweakers is GOUD WAARD.

    Google pay ondersteund ook geen maestro!

    Maar maestro gaat uitgefaseerd worden voor een Mastercard debit card, dus hopelijk wordt de Mastercard acceptatie snel beter.

    Dit is niet waar. Maestro werkt gewoon met google pay gebruik dit al jaren icm met Revolut.

    Er staat "all cards" bij revolut. Dus van Mastercard en Visa kan je alle kaartsoorten gebruiken die Revolut aanbied.

    [Reactie gewijzigd door LNDN op 11 december 2021 13:50]

    Nee, dat klopt niet. Ze zijn verschillende

    Srry mijn reactie kwam onder de verkeerde. Maar straks betaal met een Mastercard debit hetzelfde als een Maestro nu. Vandaar de ≈.

    Revolut doet Visa, Maestro en Mastercard... Ik heb ze namelijk alledrie (gehad) bij Revolut.

    Same hier. Gebruik dag al jaren in en uit Maestro van BUNQ met Google pay.

    ABN Amro ondersteunt gewoon Google Pay op Maestro hoor, zelfde geldt voor Openbank.

    ABN Amro is dus de enige grote Nederlandse bank, helaas.

    Is niet altijd een zegen hoor.
    De meeste andere banken hebben het gewoon in een APP zitten. Alleen was ABN daarmee gestopt en bood het geen alternatieve mogelijkheden aan.
    Als de ABN het contactloos betalen gewoon in hun bestaande bank APP hadden geintegreerd (en nu eens met een beetje extra reclame ervoor) dan was ook dat genoeg geweest.
    Een smartwatch is een extra gimmick... en ik heb die ook en ook nu geactiveerd. Het is geinig en leuk maar niet echt meer als dat aangezien ik ook altijd mijn telefoon op mijn werk bij me heb. Mijn pasjes laat ik altijd achter.

    [Reactie gewijzigd door F-I-X op 11 december 2021 03:12]

    Ik moet zeggen dat ik Google Pay beter vind werken dan de rabo wallet.
    Altijd issues met deze app...
    (de normale rabo app daarintegen werkt wel prima)

    Rabo wallet is inderdaad een drama. Een van de redenen waarom ik sinds een paar maanden een over ben op een iPhone icm Apple Watch.

    Apple pay werkt zo goed dat ik tot nu toe pas 1x mijn pinpas heb gebruikt en dat was omdat het onbemande tankstation in Belgie niet aan contactloos betalen deed. Met de Rabo wallet op Android (galaxy s10+) moest ik minimaal 1x per week de pinpas pakken en in sommige winkels wilde het helemaal niet werken.

    Geen ervaring met G-pay maar slechter als de rabo wallet kan het nooit zijn.

    Het kan verkeren. Ik gebruik de rabo wallet al een jaar of 6 zonder problemen (1x starte de app niet)

    Met mijn zo goed als stock Android telefoon krijg ik heb scherm te zien als ik bij het betalen met de Rabo wallet een pincode moet invoeren. Dit probleem hebben ze nooit opgelost bij Rabobank.

    In de instellingen kun je 'betalen zonder mpin' aanzetten.

    Klopt, staat ook aan bij mij. Maar als dan toch een keer een code wordt gevraagd, dan niet ik met de Rabo al geen dialoog scherm. Vervolgens moet ik dan eerst de Rabo wallet app starten om dit te laten werken. Erg irritant!

    Precies dit, ik kwam van Apple Pay af en dan ineens de rabo app te moeten gebruiken om te betalen was een hell.

    De app is super traag met opstarten zelfs op de snelste galaxies. Er zit zo'n verschrikkelijk irritante limiet op waar je je pincode in moet vullen.

    Gelukkig had ik Italiaanse bunq passen die al geschikt waren voor Google Pay, dit werkte prima, maar niet op wear os omdat Google dit deed uitschakelen. Het werkte altijd maar tijdelijk en alleen met mastercard/visa. Nu werkt t eindelijk op wearos met maestro via bunq. Het is weer helemaal wat ik miste aan Apple en werkt exact hetzelfde als Apple Pay.

    app starten? werkt ook gewoon zonder de app te starten op mijn pixel5. Had voorheen een iphone, maar moet zeggen dat ik geen verschil merk tussen apple pay of de rabo wallet.

    Precies. Ook nooit problemen gehad met Rabo.
    Als je over de limiet gaat moet je een pin intikken. Voordeel is dat de pin niet hetzelfde hoeft te zijn als je pinpaspin, zodat boefmans achter je er niet bij kan.

    Je telefoon moet aan staan, maar je hoeft er niet "in" Alleen als je boven je limiet zit.
    "traag" ik niet snap.

    Als je meerdere rekeningen hebt en moet switchen, moet dat via de app.

    Om dan te betalen, moet je een rekening (pas) selecteren in de app. De standaard pas instellen werkt al tijden niet

    Traag is dan zeker een ding. Voor mij de reden om het niet te gebruiken.

    Ook de spam voor parkeren etc horen niet in een betaalapp thuis.

    Dat parkeren ben ik helemaal meet je eens.

    Toch interessant, hoe zienswijzen kunnen verschillen. Een niet of slechts werkende app met alternatieven zou ik hooguit een ongemak noemen.

    Bij hell stel ik me toch iets anders voor...

    Ten opzichte van het pakken van mijn pinpas is het idd een flink ongemak (hel is wellicht overdreven, maar hey het maakt mijn punt wel duidelijk).

    Heel vaak doet de app dan ook niet wat ik verwacht, bijvoorbeeld ik vul mijn pincode van tevoren in, houd het apparaat tegen de terminal en ik moet weer mijn pincode invullen. Dit al meermaals meegemaakt. Allemaal ongemakken waar Google en Apple gewoon beter in presteren. Hoe vaak dat ik ook heb moeten wachten op mensen die falen met betalen met hun smartphone (bijvoorbeeld, werkt niet meteen, pincode meermaals invullen, vingerafdruk die niet gepakt wordt etc). Dus ik juich alle Android gebruikers zeer zeker toe waar Apple gebruikers nu al een aantal jaar van mogen genieten.

    Hoe werkt dat dan? Ik gebruik ook mijn Fitbit, maar kreeg na een paar keer betalen de melding dat het niet meer kon, totdat ik weer een keer gewoon met mijn pasje betaald had. Voor zover ik weet is dat standaard met contactloos betalen, los van welk apparaat je gebruikt, en wat mij betreft een goeie maatregel om misbruik te voorkomen.

    Bij apple pay zit er geen limiet op, je kan gewoon betalen zonder pincode zolang je watch of iphone unlocked is.

    De rabo wallet had een limiet dat je bij betalingen boven de 25 euro je pincode moest invoeren op je telefoon en nogmaals je telefoon tegen de terminal moest houden. Hij het werkt met een fitbit dat weet ik niet, had zelf een galaxy watch waarop het helemaal niet ondersteund werd.

    Kon ook van tevoren, die pin herinner ik me.

    Ook de ING deed het goed op de Phone.

    ABN geef ik in buitenlandia de voorkeur aan omdat die iets sneller en snappier werkt.
    Maar die pikken weer 15 cent per betaling in Valuta.

    Twee manieren:

    1) Dubbelklik op home- of powerbutton. Met Face- of TouchID bevestigen, eventueel je pas kiezen als je er meerdere hebt - anders pakt hij je primaire pas. En dan je telefoon naast de terminal houden.

    Of je houdt je telefoon eerst naast de terninal, dan bevestigen, pas kiezen en terug naast de terminal houden.

    Op de Apple Watch gaat het hetzelfde overigens.

    Ik gebruik mijn pinpas *nooit* en kan alle bedragen zo afrekenen. Geen maximale bedragen, geen tussenstap na 5x contactloos betalen.

    Nvm

    [Reactie gewijzigd door Stratosfeer op 12 december 2021 11:35]

    Absoluut. Ik gebruikte ING of Rabo app in Roemenië waarmee ik gewoon via NFC kan betalen. En in lokale valuta.
    Maar nu dus al tijdje de google Pay / ABN Amro.
    Had eerder af en toe problemen zodat ik twee keer bij de supermarkt moest betalen en n i e t gecorrigeerd werd later door NLbank. Was maar paar euro, maar toch. Mijn Rabo of ING app zei dan: "U heeft betaald" maar de cassiere vond van niet. Tja en dan moet je dus nog een keer.

    Google Pay lijkt me snappier aanvoelen ook als ik mijn Samsung in bus of metro gebruik om te betalen.
    Dingetje is wel dat ABN 15 cent per valuta transactie extra rekent. Kan het hebben, maar toch. O-)

    [Reactie gewijzigd door herpideperpi op 11 december 2021 02:40]

    Bij het tanken de telefoon lekker in de auto kunnen laten. Bij koud weer niet door je zakken hoeven grabbelen.

    Belangrijkste vraag, werkt googlepay via een normale Nederlandse bank ook in het buitenland?

    Gebruik daar nu n26 voor, maar gezien dit mijn primaire bank niet is en nooit zal worden, door bijvoorbeeld de rare limieten die ze hanteren zou dit een uitkomst kunnen zijn.

    Yep. Of telefoon laten vallen.

    Toen ik vrienden met Apple watch bezig was was ik bijna van plan om naar iPhone te switchen.

    Een smartwatch is een extra gimmick...

    Geen idee wat de stand bij Android nu is, maar voor betalen vind ik de smartwatch wel echt fantastisch. Ik betaal er sneller en makkelijker mee dan met mijn telefoon of bankpas.

    Het verdere nut van een smartwatch staat voor mij ook wel ter discussie maar betalen doe ik er graag mee.

    Tja... Nut...
    . Ik vind belangrijkste voordeel dat meldingen op telefoon bij mij uit kunnen staan en ik ze dus krijg via trillende watch.
    Als je met meerdere mensen bent zijn al die piepjes en belletjes van derden behoorlijk irritant.
    En dan snel even kijken/gluren op mijn nieuwe Samsung classic met wear os.

    Enneh... Heb via Stocard mijn covid QR op mijn smartwatch staan.
    Dus restaurant, or wherever... Wel kicken... Verbaasde blikken.

    [Reactie gewijzigd door herpideperpi op 11 december 2021 03:00]

    Cool met je stocard App! Zie alleen het internationale EU certificaat, kun je NL code ook erin zetten?

    Update: ah, gelukt, gewoon met EU format scannen en naam aanpassen 😎

    En gewoon werken op mijn hele oude Sony smartwatch 3!

    OT: gebruik al 6 jaar ING mobiel betalen, werkt top, sinds een jaar ook met bunq mobiel, geen Google pay nodig, en voorkomt allerlei meekijken van die gasten!

    En ABN nog steeds niet werkend voor zakelijke rekeningen...... Bizar, was bij hun vorige mislukte experiment ook al zo ...

    [Reactie gewijzigd door HAWK Wizard op 12 december 2021 08:18]

    ik gebruik Garmin Pay nou al een paar jaar. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst met mijn telefoon of pas heb betaald. Het went snel, en het gemak is nét wat groter dan je telefoon pakken. En eenmaal gewend, gebruik je niks anders meer.

    Vergeet bunq niet, ook al een vrij grote speler van Nederlandse bodem ;)

    Gooide toch redelijk zijn eigen ruiten in door de prijs met 800% te verhogen. Althans, ik heb het daarna niet meer gebruikt.

    En het feit dat ze hun app in een soort social media/bomen plant app hebben veranderd, waar toevallig nog wat bank functies in zitten als je goed zoekt. Vooral het vol blijven houden 'wij weten wat jullie willen, de mensen die klagen hebben het fout' en het verwijderen van klachten heeft ze absoluut geen goed gedaan.

    Fijn dat wij in het rijtje Israël en Kazachstan vallen. Dacht dat wij Hollanders toch best tech savvy waren, blijkbaar niet genoeg :+

    Desalniettemin een fijne toevoeging. Ik ga het zeker een keer proberen.

    Dat heeft niets te maken met hoe tech savvy we hier zijn, maar meer de marktmacht van de banken die het heel lang tegengehouden hebben ten faveure van hun eigen systemen rondom pinnen en chippen.
    Nu gaat er een stukje marge immers naar Google (of bij Apple Pay naar Apple), want elke transactie wordt voor betaald, en elke tussenpartij pakt daar een hapje in mee.

    Dit heeft meer met de macht van Apple en Google te maken. De banken willen best dit soort systemen implementeren, maar Google en Apple vragen de hoofdprijs om betalingen via hun apps te doen. Zolang het duurder is dan het bestaande model (wat ook niet eens nodig is, het is gewoon hebberigheid), dan gaan ze op zoek naar andere oplossingen.

    Om Google Pay op Wear OS te kunnen gebruiken, moet de Pay-app geïnstalleerd zijn op een smartwatch. Voor de app is Wear OS 2 vereist. Eerder deze week kwam de Google Pay-app beschikbaar in Nederland. In Nederland ondersteunen onder meer ABN Amro, Bunq, N26 en Revolut Google Pay. ING en Rabobank doen dit bijvoorbeeld niet.

    Niet om een fanboy discussie uit te lokken, maar waarom is dit zo ingewikkeld? Zit Pay niet standaard in het os ingebakken? Waarom moeten banken apart toestaan dat een horloge wordt ondersteund?
    Dat heeft Apple dan toch een stuk beter voor elkaar. Hoewel, op een Mac is dat weer niet zo eenvoudig…

    Elke telefoon in een land met google pay beschikbaarheid en de google services geinstalleerd(praktisch elke telefoon op de markt met Android excl huawei) heeft het voorgeïnstalleerd. Elke bank dat met google pay betalen ondersteund doet ook met wear os, daar is niks aparts voor nodig. Waar zie jij dat het zo moeilijk is? Als je een Android wear smartwatch hebt dan is het opzetten net zo gemakkelijk als op een apple watch

    Ik had het geïnstalleerd, maar de app eiste dat ik schermvergrendeling op mijn Galaxy Watch 4 aan zou zetten. Dat vind ik verschrikkelijk irritant, dus ik heb de app maar weer verwijderd...

    Niet meer dan logisch uit veiligheidsoverwegingen, stel iemand zou je horloge stelen, dan kan er zonder scherm vergrendeling gewoon mee betaald worden, bescherming van jou als je geld ;)

    Ja, dat is waar... Maar ik zou dan liever een patroon invoeren tijdens het betalen ofzo ; )

    Is toch eenmalig?
    Als je je horloge draagt vraagt die toch niet meer?
    Te vergelijken met tfa?

    Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat ik steeds een code of patroon moest invullen iedere keer als ik het menu van het horloge (of de widgets) in wilde gaan... Nou ja, als mijn bank ondersteund zou worden (SNS), en ik hoefde echt geen Bankpas meer mee te nemen dan had ik dat er zeker wel voor over gehad.

    Is inderdaad eenmalig, zolang je je horloge draagt. Als je hem een keer afdoet, moet je daarna weer de code of patroon gebruiken. Valt dus heel erg mee hoe storend dit is.

    Ben overigens wel benieuwd of de Pay Wear os app ook mijn QR codes kan laten zien.
    Klm boarding pass bijvoorbeeld kan je op google Pay zetten door in KLM app bovenin de boarding pass op Google Pay icoontje te klikken.
    Dan staat je boarding pass in Google Pay. Handig.. alles op dezelfde plek.
    Maar of die QR code dan op wear OS te zien is... Lijkt me wel kicken. Boarden met je phone.

    Je ziet steeds vaker dat Pay ikoontje staan. Ook bij klanten passen. Als alternatief voor Stocard app. Die overigens weer widgets heeft en dus onverslaanbaar is.

    Hmmm. Zal wel niet lukken.
    https://www.reddit.com/r/...nts/qfujq4/loyalty_cards/

    [Reactie gewijzigd door herpideperpi op 11 december 2021 03:03]

    Het kan WEL in de Pay app op je telefoon.
    Helaas nog niet op je horloge, zijn twee verschillende "installaties".
    Misschien komt het ooit nog.. lijkt me dat er legio andere manieren zijn om het simpel te houden. Misschien zelfs een KLM app die Wear ondersteund etc.

    KLM is daar jaren geleden mee gestopt.
    Had dus een watch app. Geen idee wat dat was. Wellicht Android. Had toen zo'n fraaie vierkante Sony smartwatch.

    Is ook niet zo belangrijk.
    Was meer gadget idee.

    Had je Apple moeten nemen.

    Kan al jaren boarden met mijn Apple Watch. 👍😉

    AHA, wisknie.
    Dus KLM heeft een Apple watch app.

    Apple Watch is superieur, maar ik zit (behalve met mijn Macs )verder op Android. Dus ook de watch.
    Het is niet anders.

    AHA, wisknie.
    Dus KLM heeft een Apple watch app.

    Apple Watch is superieur, maar ik zit (behalve met mijn Macs )verder op Android. Dus ook de watch.
    Het is niet anders.

    KLM heeft geen Apple Watch app.

    Maar…..

    Van iedere vliegmaatschappij die digitaal inchecken heeft, kun je de boardingpass (incl QR-code) al jaren in de standaard Wallet app plaatsen en gebruiken.

    Hetzelfde geldt voor de QR- code van de CoronaCheck.
    Echt iedereen die ik ken met een Apple Watch heeft de QR-code in de Wallet-app van zijn/haar Watch staan.
    Twee keer op zijknop drukken en klaar. 👍

    Zeker. Maar Gpay op Android watch kan (nog?) niet de QR code's tonen.
    KLM zet hem, indien gewenst, vanzelf in Gpay

    verder is het nut maar beperkt want je boarding pass staat uiteraard in je KLM app.

    dus de wallet app van Apple kan je wel op de je Watch zichtbaar maken.

    Fijn! Ik heb na 2 jaar eindelijk niet meer mijn proxy app nodig om iets te mogen doen met mijn horloge wat hij al gewoon kon zonder problemen... Still, I'm happy :) nou kom op, andere banken! Nu is er geen reden meer om geen support te brengen!
    (Ondertussen ga ik nog een omweg verzinnen om gewoon vanaf mijn rekening te kunnen betalen in de winkel met mijn horloge)

    Jij hebt ook ING toch? Ik kan niet wachten om je volgende brouwsel te proberen hehehe.

    Hahaha, nou mijn idee momenteel is ING -> PayPal zakelijk -> PayPal debit Mastercard -> Curve -> Google Pay op Wear OS. 😂
    Ben alleen nog aan het wachten op de verificatie van PayPal. Ben ook benieuwd hoe goed de Mastercard van Curve geaccepteerd wordt overal, want ik heb niet voor niets altijd een revolut maestropasje gehad voor mijn horloge. Die is alleen onhandig omdat je er van tevoren geld op moet zetten

    Exact de reden waarom ik wil dat Rabobank het ondersteund -_- Echt verschrikkelijk irritant dat ze zo sloom zijn met dit soort dingen. Zelfs hun app heeft geeneens dark mode!

    Zelfs hun app heeft geeneens dark mode!

    Die hoef je toch niet te openen om te betalen? En als je je saldo wilt zien moet je alsnog hun app gebruiken al waren ze wel aangesloten bij Google Pay?

    Dus wat ga je er precies mee vooruit dat je nu mist als puur de betaling niet meer via die app loopt?

    [Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 december 2021 17:07]

    Zegt wel iets over de bank, weinig prioriteit geeft aan goede development van apps.

    De app van de Rabobank is btw gewoon de webversie verpakt in een app.

    De app van de Rabobank is btw gewoon de webversie verpakt in een app.

    Wat is daar mis mee en waarom zou dat anders moeten volgens jou?

    Native. De Rabobank app voelt gewoon trager aan hierdoor.

    Dat noemen ze een hybride app. Ik verwacht dat de Rabobank deze ontwikkeling al aan zagen komen en binnenkort de wallet app laten vervallen. Om vervolgens alleen betalen via Google Pay te ondersteunen.

    [Reactie gewijzigd door t2012 op 10 december 2021 19:08]

    Die hoef je toch niet te openen om te betalen?

    Nee, en ik snap dat het minuscuul is, maar ik check af en toe de app en, zoals prodesk zei, zegt iets over de bank dat het niet prioriteit heeft. Is vervelend om als enige app het heel erg fel wit in mn ogen te krijgen.

    Dus wat ga je er precies mee vooruit dat je nu mist als puur de betaling niet meer via die app loopt?

    Gaat erom dat ik nogal problemen heb met de rabo's eigen wireless pay app. En nu dus ook dat het op de smartwatch kan. Met rabobank niet.

    Gaat erom dat ik nogal problemen heb met de rabo's eigen wireless pay app. En nu dus ook dat het op de smartwatch kan. Met rabobank niet.

    Alleen dat zei je net niet, dat maak je er nu van :)

    Ben ook nog steeds benieuwd naar de antwoorden op die vragen :)

    [Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 december 2021 17:40]

    Op het moment moet ik wel de Rabo Wallet app openen, anders gebeurt er bar weinig bij de betaalautomaat. Maar misschien heb ik ergens een instelling fout staan.

    De normale Rabo app is dikke prima, maar de Wallet app voelt toch altijd wat 'gammel'.

    Ik heb dit probleem toevallig twee weken geleden ook spontaan gehad op mijn Samsung Note 20. Soms leek de app helemaal niet te betalen tot ik in gesprek stond met iemand en m'n telefoon er een stuk langer tegenaan hield. Het betaalde uiteindelijk toch. Hierdoor viel het kwartje. Android heeft de app "geoptimaliseerd". Oftewel in diepe slaap modus gezet. Ik heb vervolgens de app bij instellingen opgezocht en de optimalisatie van deze specifieke app uitgeschakeld. Sindsdien betaald de Rabo wallet weer binnen een seconde (mits m'n NFC aan staat natuurlijk).

    Nice! Hier worden vast heel veel mensen blij van (tenminste, ik gebruik Apple Pay en vind het ideaal!).
    Edit: Ah ik was in de war met Google Pay, wat al eerder deze week beschikbaar was, nou, evengoed: nice!

    [Reactie gewijzigd door juiced01 op 10 december 2021 16:16]

    Gezien betaal transacties voor zakelijke klanten in de regel geld kosten, vraag ik mij af hoeveel Google hier nu weer van afroomt. En natuurlijk welke gegevens google bij dergelijke transacties oppakt.

    Als ik met contant geld betaal is het tussen mij en de koopman.
    Als ik met een pin-pas betaal, weten mijn bank en de bank van de koopman en nog een tussen instantie van de transactie. De transactie kosten hier zijn dan ergens tussen €0,07 en €0,11 heb ik wel eens gehoord.
    Als ik met een credit-card betaal, dan weet mijn creditcard maatschappij van de transactie. Omdat die het bundelt weet mijn bank van niets. Wel heb ik begrepen dat een creditcard transactie ergens tussen de 3% en 12% van het bedrag afroomt.
    Stel dat ik met PayPal betaal, die via mijn creditcard werkt, dan roomt zowel PayPal en ook de creditcard maatschappij wat af. Wat PayPal afroomt weet ik niet, wel dat ze een aardige relatie met de creditcard maatschappijen heeft waardoor het voor de ontvanger ongeveer gelijk is.

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

    Sources


    Article information

    Author: Timothy Evans

    Last Updated: 1703901962

    Views: 1015

    Rating: 4.8 / 5 (42 voted)

    Reviews: 90% of readers found this page helpful

    Author information

    Name: Timothy Evans

    Birthday: 1999-02-01

    Address: 7938 Brittney Vista, Huynhland, SC 30520

    Phone: +4781535147055649

    Job: Article Writer

    Hobby: Hiking, Board Games, Puzzle Solving, Cycling, Amateur Radio, Aquarium Keeping, Horseback Riding

    Introduction: My name is Timothy Evans, I am a honest, Open, daring, exquisite, irreplaceable, welcoming, audacious person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.